V médiích stavební lobbisté včele s ministryní Dostálovou (ANO) pořád dokola opakují mantru o zrychlení stavebního řízení. A ještě nezapomenou pokaždé zdůraznit, že jak nám ten zázračný centrální stavební úřad odstraní korupci. Je to jedna lež větší než druhá.
Tak zaprvé. Odstranila Babišova centrální sportovní agentura korupci a podvody? Nedávno totiž musel (po kontrole NKÚ) odstoupit její první ředitel. Kupoval služební auta za 2 miliony a za přezutí kol platil 40 tisíc. Asi tak nějak to bude chodit i na centrálním stavebním úřadu. Šetřit se určitě nebude. A že by se centralizací něčeho odstranila korupce? Už jste to někde viděli?
Je letitým veřejným tajemstvím, že na stavebním úřadě (v řadě míst) lze „docílit“ změny územního plánu a obratem se stát milionářem. Stejně tak lze za „určitých“ podmínek na stavebním úřadě snadno získat stavební povolení. Přesto všechno se v řadě obcí lidé (i jejich volení politikové) brání, pokud nějaký velký developer hodlá postavit opravdové zvěrstvo. Je to taková místní kontrola. Pokud jí politici nedodržují, často ztratí přízeň v dalších volbách, a jdou od korýtka. Tato veřejné kontrola a vliv veřejnosti se ztratí, pokud stavební rozhodování převedeme z místa kde se staví, na centrální úřad, kde sedí anonymní úředníci, kterým je jedno, jak to v daném místě vypadá. Zajímá je spíš, co po nich požaduje jejich nadřízený. Zářným příkladem je marná snaha pražského IPRu regulovat řádění developerů v Praze.
Vrcholem drzosti předkladatelů stavebního zákona je, že si ho navrhli samotní developeři v Hospodářské komoře. Vláda oligarchy Andreje Babiše úplně rezignovala na legislativní proces. Tak jako rezignovala na ochranu přírody. Ministerstvo životního prostředí, vedené panem Brabcem (bývalým ředitelem Babišovy Lovochemie), se „dobrovolně“ vzdává svojí kompetence z hlediska vlivů staveb na životní prostředí? Proboha, kde to žijeme? Nestačily snad otrávené ryby v Bečvě?
Stavební povolení jsou zdlouhavá z mnoha jiných byrokratických důvodů. V každém kraji totiž vypadá stavební zákon jinak. Takový chaos dopustily už předešlé vlády. Kraje si totiž mohou stavební zákon upravovat vyhláškami podle svého. A také to dělají. Jen si představte, jak asi vypadá povolování liniové stavby přes tři kraje, které mají odlišné stavební předpisy.
Stavební povolení je pomalé i dalších důvodů. Pokud si bude řadový stavebník v Praze například na svém pozemku stavět garáž, bude potřebovat (mimo 20 jiných povolení) i schvální od letového provozu a správce semaforů. Přestože je od letiště je 10 kilometrů daleko a k nejbližšímu semaforu jede 2 kilometry. Stejně ho žadonění o to povolení nemine. To samé čekejte, když si budete chtít vyhloubit metr hlíny na zahradě pro malý bazén. Budete si muset zaplatit archeologický průzkum. Jestli se na vašem pozemku náhodou metr pod zemí nenachází pyramidy. (pozn. autor rozhodně není odpůrcem kontroly památkářů. Spíše naopak. Viz v textu dále).
Už dnes, např. v Praze, developeři staví, co chtějí. Jejich finta se nazývá viladomy. Na ty se totiž, světe div se, téměř žádné stavební regulace nevztahují. A tak se staví, jak je developeři potřebují (tedy hlavně m2). Výsledek vidíme všude. Vedle zahrady ve vilové čtvrti stavební úřad (i památkáři) schválí betonové monstrum (oblepené polystyrenem), ve kterém jeden byt stojí deset milionů i více. Teď si to developeři v návrhu zákona ještě vylepšili zrušením podmínky denního osvětlení bytu. Jen pro představu. Už dnes se dělají podvody s tím, že byty, které nemají okno s denním světlem (např. okno do světlíku) prodávají jako ateliéry, kde se regulaci úspěšně vyhýbají a podvádějí (kupce i občany). A v novém stavebním zákoně, budou mít úplně volné ruce. Stejné podvody vlivní developeři dělají s nedodržováním požadavků na nezahuštění výstavby.
Nový stavební zákon schválili Babišokamurovi poslanci. Proti byly všechny ostatní parlamentní strany. Alespoň víme, s kým bude Babiš do konce jeho volebního období schvalovat zákony. Také komunisté byly proti. Prý kvůli tomu osvětlení, aby chudí lidé nebydleli ve „sklepě“. Komunisté, to jsou opravdoví specialisté. Každé větší město v naší republice stihli během jejich 40 leté nadvlády „zkrášlit“ těmi svými paneláky a budovami pro ty svoje sekretariáty. Některá náměstí (Jihlava, Opava apod.) okrášlili ohyzdnými nákupními středisky. Komunisté, to jsou opravdoví architektonický mistři :).
A když už jsme u té architektury. Je mi líto, když vidím investora, který má k dispozici tak velké peníze, ale přitom je mu jedno, co postaví. Většinou ho zajímá jen výdělek (m2). On tam přece bydlet nebude. A tak velcí developeři staví co nejvíce do výšky a od chodníku k chodníku. Jen občas se investorům podaří postavit něco výjimečného (Tančící dům v Praze, Smíchovské centrum, nový Karlín apod.). A to je potom radost se dívat a chodit okolo stavby. Pěkné stavby přitom stojí skoro stejně, jako ty ošklivé. Jen se na nich méně vydělává.
Samozřejmě, že ze systémového hlediska, to je způsobené tím, že velcí developeři vyvíjejí neustále nové finty, jak co nejvíce vyšachovat ze stavebního řízení veřejnost a politiky. To k ničemu dobrému nevede. Stejně jako to, když se MŽP „překvapivě“ vzdává kompetence kontrolovat stavby z hlediska ochrany přírody.
Ale nakonec ještě pár slov k té obávané korupci. Dnes musejí developeři uplácet úředníky a trochu při tom obě strany riskují. Podle nového zákona to už ani nebude potřeba. Stačí se s úředníkem bokem domluvit, aby v nečinnosti počkal, až projde měsíční lhůta na vyřízení stavebního povolení a je to automaticky schválené. Úplně nepozorovaně se (jako zázrakem) dospěje ke schválení stavebního řízení. Nikdo to ani nebude moci napadnout, protože to nebude vypadat nijak podezřele. Chtěli jste přeci rychlé stavební řízení, ne? (my chceme kvalitní a spravedlivé stavební řízení). Dovedete si představit, jak v takovém legislativním prostředí pokvete korupce? A jak budou za deset let vypadat naše vesnice a města? To bude nejhorší pomník z období nadvlády oligarchů, který se už nikdo nikdy nezbourá. Zákon má navíc platit okamžitě pro všechny rozběhnutá stavební řízení. (aby to Babišokamura stihnul do koce volebního období). To také není pro zákon vůbec obvyklé! Je tak jasné, že stavební zákon jde na ruku hlavně velkým developerům. O tom, že pomůže i drobným stavebníkům pochybuji stále více.
S novým návrhem stavebního zákona naprosto nesouhlasím. Žádám všechny strany, které hlasovaly proti, aby ho případě svého vítězství ve volbách, okamžitě změnu zákona zrušily a vrátily stavební úředníky do měst a obcí, kam náležitě patří. Naopak si myslím, že by se pravomoc místních samospráv (z hlediska stavebního řízení) měla v tomto směru posílit. Platí to zejména pro městské obvody ve velkých statutárních městech jako je Praha, Brno, Ostrava, Plzeň atd. Tam jde developerům o největší peníze a tak jsou tam tlaky (a korupce) největší. V Praze se vždy říkávalo, že jí vládne betonová lobby.
Místní kontrola (a možnost do stavebního řízení mluvit) je jediná cesta, jak developerský klondike trochu regulovat a zamezit těm nejhorším stavebním zvěrstvům. Výsledkem stávajícího developerského šílenství je jasný. Staví se často ošklivé stavby v zahuštěné zástavbě, které si mladí lidé nemohou koupit nebo se kvůli předraženému nekvalitnímu bydlení zadluží na celý život. Mnohé byty se staví čistě na kšeft pro ruské a jiné bohaté investory, kteří pronajímají jako airbnb byty pro turisty. Tohle si Praha a jiná velká města musí regulovat. A stavět vlastní městské byty, jako to úspěšně dělají ve Vídni. Ale to už je téma na jiný článek.