Moderní průmysl

   Českou republiku navštíví ročně přes sto milionů turistů. Turistický průmysl přináší pět miliard dolarů ročně. To je skoro třetina výdajů státního rozpočtu. Kolik z této částky ale investujeme zpětně do podpory turistiky? Velmi málo. Samotný rozpočet ministerstva kultury je pouhých 600 milionů ročně. A kolik z této malé částky se dostane na opravu památek? Přitom právě památky jsou častým důvodem návštěvy zahraničních i domácích turistů.
    Pokud chceme na turistice vydělávat více než dosud, musíme dosáhnout evropského standardu v poskytování služeb a více si všímat příkladů ze zahraničí. Nejlepším vzorem je pro nás asi Rakousko, země nepříliš kulturně vzdálená, ale přitom velice úspěšná.
    Každému, kdo tuto zemi navštívil, je však jasné, jak dlouho cestu musíme urazit, abychom se dostali na srovnatelnou úroveň. A nejde jen o velké investice. Jistě, je potřebné vybudovat moderní infrastrukturu, kvalitní spojení, doplňkové služby … a to není levná záležitost. Na druhé straně řada opatření nemusí být tak nákladná ani je nikdo nemusí sáhodlouze vymýšlet.
   V posledních letech se snažíme hledat příklady rozvoje podnikání v hospodářském zázraku Irska nebo asijských tygrů. Lákat do země cizí investory je jistě správné a důležité. Ale v jejich provozech jsou zapotřebí lidé kvalifikovaní a těch máme jen omezené množství. Než si vychováme nové v reformovaném školství (ještě jsme reformu ani pořádně nezačali), bude nám to chvíli trvat. A navíc. Co uděláme s těmi staršími, kteří by měli také dostat šanci?
     Turistický průmysl dokáže pohltit desítky tisíc nových pracovníků , které není potřebné dlouhodobě školit. Naopak je však nutné vytvořit dobré podmínky pro snadný start podnikání, zajistit dostatek potřebných rekvalifikací, šířit potřebné informace a koncepčně podporovat rozvoj turistiky.
    Úspěšná politika musí využívat každou příležitost, jak pomoci domácímu hospodářství a co nejdříve jí zahrnout do svého programu. Namísto desítek miliard investovaných do marné záchrany postsocialistických kolosů, bychom opravdu  měli investovat pár miliard do rekonstrukce památek, podpory místních podnikatelů a propagace krásy České republiky v zahraničí.
    Vím že jsem nenapsal nic objevného, ale nejhorší na tom všem je, že nikoho (ani občany ani politiky) to jako obvykle moc nezajímá.
(ld)